torsdag 12. mars 2009

Lek i barnehagen

I det siste har vi hatt mye om lek. Ulike former for lek og hva barn lærer av lek. En ting er at lek skal være gøy og spontant. Barn er ikke selv klar over at de faktisk lærer litt kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Når barn får leke, får de kjennskap til hva de liker og hva de evt har lyst til å bli senere i livet.
I barnehagen hvor jeg har utplassering er det mye tid og rom for lek. Når barna kommer i barnehagen får de leke helt til halv 10. Deretter blir de delt i grupper og i de gruppene er det også forskjellige former for lek. På den gruppen jeg er, sitter vi enten å maler eller kanskje leker med lego. Vi har rollelek, konstruksjonslek, regellek og fysisk bråkete lek. I barnehagen ser vi masse rollelek og konstruksjonslek. Enten leker de mor/far/barn eller kjente figurer fra barne tv. Mange sitter også å bygger mye med klosser eller togbane. Ute prøver vi noen ganger å arrangere litt regelleker som hauk og due. Da er barna veldig opptatte av at reglene blir fulgt og de minste barna som ikke kan reglene, får av og til gjennomgå. Vi har ett "rom" i barnehagen som kan brukes til litt fysisk bråkete lek. Der kan de herje og rase med hverandre så mye de vil. Men det finnes grenser. Noen ganger blir støynivået så høyt at de blir bedt om å være litt mer stille. Det er mange som er veldig glad i fellesrommet, men det er også de som setter seg inne på avdelingen for å tegne eller perle stille og rolig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar