onsdag 17. desember 2008

Barn og trening

http://www.aftenposten.no/helse/article2659691.ece

Det at treningssentre tilbyr treningstilbud til barn i samarbeid med foreldre har jeg ikke noe bestemt mening om. På en måte synes jeg det er utrolig bra at tilbudet er der og at foreldre bruker tilbudet ved å enten være der å trene sammen med barna eller leverer de til trening for så å hente de etter foreldrenes trening. Men på en annen måte synes jeg det virker litt rart. Vi vet jo alle at barn kan si sin mening, uansett alder. Men nå har det seg jo sånn at ikke alle foreldre hører på barna sine. Hva hvis barna egentlig ikke vil på den typen trening akkurat denne dagen? Hva hvis de vil trene fotball, håndball eller kanskje danse istedet?

Det vi har pratet på skolen om i det siste er jo overvektige barn. Og hvis jeg går tilbake på den meningen der jeg er enig med at treningstilbudet er bra, så er dette det beste for barn. Når de blir vist treningsverdenen tidlig kommer de alltid til å vite at den er der og da har jeg god tro på at de kommer til å fortsette å trene senere å. Da har treningssentre og foreldre nådd sitt mål når det kommer til overvektige barn.
Igjen, på den andre siden... Hvis barn blir "tvunget" til å trene, kommer til det å ende med latskap senere i årene. Tro meg.

Men egentlig så er jeg for all fysisk aktivitet for barn. Jeg vokste opp i ett sportsmiljø og ser at det hadde jeg egentlig bare godt av. Nå driver jeg med dans og ser at det er faktisk utrolig god trening bare det.
Men en ting jeg står veldig for er at barn skal få veldig litt selv hva slags trening de vil drive med, men det er veldig viktig at de har andre muligheter enn å være sofasliter :)

23.09.08

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar