onsdag 17. desember 2008

Prøveeksamen

I uke 49 fikk vi utlevert oppgaven til prøveeksamen. Det er så og si samme oppgave som vi fikk da vi hadde tverrfaglig. Nå skulle vi jobbe alene.
Det jeg først tenkte å gjøre var å lage juleboks. Men det ble mer! Det ble heller en samlingsstund med sang og litt dans, lese julefortelling og så lage denne juleboksen.
Jeg hadde med meg 6 åringer og grunnen til det er for at denne aktiviteten er tilpasset tanke og den motorisk utviklingen til 6 åringer.

En samlingsstund kan innholde mye. Jeg valgte å start med å la barna peke på hvilken dag det er og gjette hvilken dato det er!
Det jeg gjorde deretter var å synge "På loven sitter nissen". Den slår ann hele tiden og barna elsker den sangen.
Deretter leste vi den berømte "Snekker Andersen og julenissen". Jeg skrev om historien litt for å gjøre den kortere. 6 åringer er ikke akkurat kjente for å sitte stille i lang tid. Fortellinger er med på å gi barn et bilde av hva som skjer i juletiden, nemlig det å få gaver av julenissen.

Selve aktiviteten:
Det jeg startet med var å forklare akkurat hva vi skulle gjøre. Det man begynner med er å gi barna hver sin lille eske med tre vegger og gulv. La de deretter male "himmelen" blå og lime på stjerner. Bomull kan også brukes til snø og isopor kuler brukes til å lage julenissen sin kropp og hode. Det vi gjorde var å lage både snekker Andersen OG julenissen når de møttes i julenissedrakter. Bruk ispinner til ski, for i min historie så møttes de to på ski istedet for kjelke. Når det var gjort og malt, så klippet barna ut hvert sitt juletre og fikk male det. Huske stjerna i toppen!



Det som gikk forferdelig galt var at jeg ikke hadde nok tid til å fullføre aktiviteten, så sørg for å ha god tid hvis du eventuelt skal gjennomføre dette!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar