onsdag 17. desember 2008

Tverrfaglig oppgave - Gruppearbeid



I forrige uke fikk vi utlevert en tverrfaglig oppgave som vi skulle jobbe og framføre med gruppa vi også hadde fått utlevert. Vi valgte alt vi skulle ha med rimelig fort. Vi fant ut at vi skulle lage en film med en aktivitet og at vi skulle ha litt teoretisk i filmen. Etter filmen skulle vi ta det faglige stoffet. Noen av spørsmålene vi skulle være i stand til å svare på var: - Beskriv 1-3 åringer - Utviklingsområdet vi valgte - Synliggjør aktiviteten - Hvilket område i rammeplanen vi valgte 1-3 åringer er veldig små. De viser mye med kroppen sin enn de sier med ord. Etterhvert som de blir eldre blir ordforrådet bedre og de har en annen måte å uttrykke seg på. 2-3 åringer ønsker mye oppmerksomhet. Men de ønsker også å klare seg selv. De har veldig lyst å prøve å kle på seg selv osv, men trenger en voksen der i tilfelle det skulle gå noe galt. Det som jeg synes er litt spesielt med 1-3 åringer er leken. De leker veldig mye og mange kan tro de leker sammen. Men det gjør de ikke, de leker ved siden av hverandre. De hermer ofte etter hverandre og er veldig aktive. Utviklingsområdet vi valgte var sosial og emosjonell. Dette går litt inn i det jeg nevnte ovenfor. De leker mye, men ved siden av hverandre. 3 åringer er kjent for å prate endel. De er veldig nysgjerrige og vil vite alt og ingenting. De er også veldig avhengige av de voksne. De knytter fort bånd og kan fort bryte de igjen. En ting som er verdt å nevne er at barna hermer mye etter de voksnes uttrykksmåte. Hvis du sier "æsj" til leverpostei, hva tror du barna gjør da? Over til det viktigste... Aktiviteten vi valgte var sang. Og vi valgte å filme den. Det vi skulle gjøre var å vise bilder også skulle barna redegjøre for hvilken sang dette er. Vi hadde "ro, ro, ro din båt", "lille petter edderkopp" og "bæ, bæ lille lam". Det som skulle komme best fram i filmen var omsorg. I filmen ser du en lite pike som rett og slett ikke blir sett. Budskapet er at alle må bli sett og en BUA må alltid observere. Du må være tålmodig å få fram at du er der for en og alle. I rammeplanen er det 7 punkter. Vi valgte kommunikasjon, språk og tekst. På tilbakemeldingen etter framføringen sa lærerene at det var rart at vi valgte dette målet når vi allerede hadde valgt det sosiale og emosjonelle. Vi kunne heller hatt den røde tråden og valgt språkutviklingen. Grunnen til at vi valgte det vi valgte er at innenfor rammeplan målet finner vi sang. Gjennom sang får de et positivt forhold til tekst og bilde. På filmen ser vi en jente som ikke blir sett, dette går under det sosiale og emosjonelle. Det ene målet i oppgaven nevnte også omsorg. I filmen synes jeg vi fikk dette veldig godt fram. Det beste med hele oppgaven var at alt gikk så fort! Vi samarbeidet med alt og ting ble gjort. Vi ble enige om hva vi skulle gjøre og hvilket faglig stoff vi skulle ha med. Det har vært morsomt og lærerikt.

12.11.08

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar