onsdag 17. desember 2008

Det skapende menneske




Kulturaktiviteter er en del av det pedagogiske arbeidet i barnehage, sfo, klubb og skole.Rammeplanen og kunnskapsløftet sier at barn og unge skal ha mulighet til å oppleve kunst og kultur og selv uttrykke seg gjennom de estetiske fagområdene.De estetiske fagområdene er billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, film, arkitektur og design.Vi jobbet sist uke med eksperimentering med maling. Ta en ny titt på oppgaven og gi en vurdering på hvilke aldersgruppe de ulike maleaktivitetene passer til, begrunn svaret ditt.


Tynn maling
- La barn få oppleve det under som skjer når en dråpe med farge blander seg med vannet i en glassbolle.
Dette mener jeg egentlig er en aktivitet for alle barn. Men den passer nok til barnehagebarn, kanskje de mellomste barna. De er veldig nysgjerrige og følger med på så og si alt som skjer. De spør mye spørsmål som det kanskje ikke er noe svar på og noen gang er det veldig fint å la dem lure på hva som egentlig skjer.
- En stor dråpe får mange utløpere når man blåser på den - helst med sugerør. Ved å bevege papiret eller sugerøret kan man bestemme retningen selv. Denne teknikken må brukes med forsiktighet, da barna har lett for å puste ut hele sin surstoffbeholdning, noe som bevirker hodeverk og svimmelhet.
Denne aktiviteten passer best til litt eldre barn, kanskje en barneskole eller ungdomsskole også. Store barn har også litt mer kontroll på hva som skjer på arket og har litt mer styrke til å blåse. De har kanskje ønsker om hvilke mønster de vil lage og former som de vil lage.

Tykk maling
- Hold penselen i begge hender og kjør i vei.
Alle vet nok hvilke barn denne aktiviteten passer til! Her får de minste virkelig gjøre som de vil og lage sitt eget bilde. De vil føle mestring og får sjansen til å bruke fantasien.

Rennebilde
- Drypp vannfarger på ett ark, løft arket og la fargene renne i hverandre. Du kan også skyllet arket i vann så fargene blander seg ytteligere.
Dette passer også for de litt eldre barna. Kanskje de som går siste året i barnehagen. De skjønner litt mer når vi forklarer hva som skal gjøres og har heller ikke kjempe store forventninger til akkurat hva de vil lage. De kan slippe "fargene" løs og vente å se.

30.10.08

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar